Ca să se aşeze cu adevărat în minte, astrologia solicită timp şi exerciţiu. Aceasta pentru că fiecare îşi are de aflat ritmul propriu de parcurgere a unei discipline care implică două tipuri de cunoaştere: se învaţă tehnică astrologică combinată cu descifrarea simbolurilor. Dacă tehnica se referă la anumite principii sau metode de lucru (de exemplu, calcule necesare pentru ridicarea hărţilor) şi câteva reguli de bază în interpretare, simbolistica unui termen astrologic se poate extinde asemeni unei mandale, de la pilon central spre detaliu, adică spre o multitudine de manifestări conexe.
Treptat, senzaţia de învăţare se transformă într-una de redescoperire, de amintire, în sensul de reconectare la fiinţa noastră şi la tot ceea ce ne înconjoară. Şi este normal să fie aşa, pentru că oricine studiază astrologia va vrea mai întâi să îşi descifreze propria hartă şi ajunge astfel să şi-o respecte; deci astrologia este, înainte de toate, despre autocunoaştere.
Totuşi, lăsând la o parte aceste teorii, la modul practic cum se învaţă astrologia? Te-ai hotărât că vrei să o aprofundezi dincolo de stadiul de a şti “ce zodie eşti”. Ce şi cum faci mai departe?
Pe de o parte, cărţi şi, eventual, profesori. La acestea se poate obţine uşor accesul în vremurile noastre. Voi întocmi într-o altă secţiune o listă cu cărţi pe care le-am citit şi care mi s-au potrivit (fără să o consider listă închisă).
Pe de altă parte, cum spuneam, exerciţiu. La început, când e să pui în practică ce ai citit sau ţi s-a explicat la cursuri, apare adesea impresia că nu ştii de unde să o apuci, că nu te aduni în faţa unei hărţi. Cel puţin mie aşa mi s-a întâmplat. Azi citeşti despre un semn, mâine despre o planetă, iar când e să aplici ceea ce ai citit, constaţi că se intersectează prea multe instrumente în aceeaşi astrogramă sau că omului real căreia îi aparţine aceasta nu i se pot aplica interpretări standard despre semne şi planete, învăţate pe de rost. Şi este bine aşa. Pentru că omul din spatele hărţii este într-o continuă devenire, iar astrologul nu se află într-o competiţie a jonglării cu teorii precise, ci într-o muncă fină de adaptare şi racordare la mişcările vieţii acelui om, pentru care are la dispoziţie (doar) înţelesurile ample ale unor simboluri arhetipale.
Revenind la exerciţiul de început al descifrării hărţilor, pe măsură ce se studiază o anumită secvenţă (semn, planetă, casă, aspect), se pot lua ca bază de lucru astrogramele persoanelor cunoscute, încercând să diferenţiem din ansamblul personalităţilor lor cum se manifestă pe acel segment. Dorim, de pildă, să aprofundăm poziţia Soarelui în casele astrologice. Având un calup de hărţi şi ceea ce cunoaştem despre posesorii lor, urmărim să extragem din comportamentul acestora şi din întâmplările lor simbolistica Soarelui în semnul şi casa ocupate în astrogramă. Este bine de ştiut mai ales în prima fază, când ajungem să îi întrezărim vastitatea, că la astrologia bine stăpânită se ajunge pas cu pas. În exemplul luat, ne concentrăm pe Soarele în case, făcând temporar abstracţie de restul hărţii.
De ce afirm că astrologia este vastă? Deoarece orice există – ca idee, simţire sau eveniment – poate fi filtrat prin instrumentele ei, încadrat în arhetipurile pe care ea se fundamentează. Aceasta nu pentru că le-ar fi inventat astrologia, ci doar pentru că a identificat (şi ea) principiile de la baza vieţii. De aici, apare un alt tip de exerciţiu astrologic la care se poate recurge din două direcţii diferite.
* Prima direcţie: să spunem că te preocupă semnul Berbecului, vrei să ţi-l clarifici. Din cărţi ştii că Berbecului i se asociază începuturile, impulsivitatea, curajul, independenţa. Mai ştii şi că este guvernat de planeta Marte, care indică, în mare, funcţia noastră de a acţiona, mişcarea autoasertivă, la modul general. Apoi avem viaţa, oamenii, întâmplările din jurul nostru. Dintr-un cadru dat, ce am putea extrage în asociere cu Berbecul sau cu Marte? Poate observăm că cineva se mişcă brusc în preajma nostră, doi străini sunt implicaţi într-o dispută verbală şi degajă o atmosferă de stres (polul negativ al acestor arhetipuri), câştigăm o competiţie oarecare, demarăm un proiect nou, un prieten ne anunţă că se înrolează în armată, simţim dorinţa de a deveni mai independenţi faţă de cineva apropiat…şi o infinitate de alte scenarii posibile. Toate încadrându-se dintr-un anumit punct de vedere pe culoarul astrologic Berbec – Marte.
* A doua direcţie: cunoaştem principiile asociate semnelor, planetelor şi caselor; avem şi un cadru dat. Să spunem, unul cotidian, o călătorie cu metroul spre serviciu. Cam cum ai gestiona întregul decor, cum ai grupa ceea ce remarci în categorii astrologice? Călătoria cu metroul în interes de serviciu ar putea fi reflectată ca o legătură între casele III şi VI, între guvernatorii lor sau între planetele din aceste case. Lângă noi, în acelaşi metrou, doi prieteni discută. Avem aspectul relaţional şi cel al comunicării. Pentru relaţii, ne-am putea gândi, de exemplu, la Venus. Pentru comunicare, la Mercur sau casa a III-a. Dar poate că cei doi resimt acest moment ca unul de relaxare – ar putea fi implicată şi casa a V-a. Observăm cu ocazia aceasta că astrologia este flexibilă pentru că poate fi aplicată din mai multe unghiuri, toate corecte.
Un astfel de exerciţiu deschide mintea spre frumuseţea astrologiei, dar şi spre alte tipuri de înţelegeri: ne demonstrăm nouă înşine că orice parte este deplină şi conţine infinitul pentru că putem să identificăm întregul zodiac în desfăşurarea unui moment oarecare, iar zodiacul este construit ca faze ale unui întreg.
***
Cele de mai sus sunt repere şi nu reprezintă calea singură sau completă spre astrologia bine înţeleasă şi aplicată. Însă exersând limbajul ei cu perseverenţă, la un moment dat ajungi să simţi că l-ai deprins, că eşti bine ancorat în conexiunile pe care le faci şi că rămâne mult loc de perfecţionare, însă primele praguri rămân de acum încolo depăşite.
Notă: Astrologia are multe ramuri. Este bine de ştiut câte ceva despre fiecare, dar în acelaşi timp este firesc să ne simţim mai atraşi de unele şi să le aprofundăm pe acelea.
21 iunie 2015